CONSELLS MEDICO-ESPORTIUS

La Matagalls-Montserrat és una marxa no competitiva que per la seva llarga durada i per les característiques del terreny pot ser considerada com un repte esportiu molt dur.

Preparació prèvia
  • Reconeixement mèdic: abans de participar és convenient sotmetre's a un reconeixement mèdic esportiu per valorar l'aptitud i detectar contraindicacions.

  • Entrenament físic: per tal d'evitar lesions i desgast excessiu, l'entrenament s'ha d'iniciar uns mesos abans de la cita. A ser possible seguir un programa aconsellat per un professional de l’esport.

  • Alimentació: la dieta és un tema bàsic pel rendiment de tot repte esportiu. Ha d’estar equilibrada segons l’entrenament previ que fem. A més despesa calòrica més ingesta de carbohidrats complexes o d’absorció lenta, és a dir, pasta, arròs, cereals, patata, llegums, pa integral. Els dies abans de la marxa continuarem fent reserves de carbohidrats fins a un 60% de la ingesta diària. El dia de la cursa els àpats han de ser lleugers i evitar greixos i proteïnes.

  • Calçat i indumentària: les sabatilles han de ser específiques de muntanya, amb soles antilliscants i gruixudes (amortiguació alta), còmodes i no molt ajustades. Els mitjons són molt importants, cal que ajustin bé al peu, sense costures i que absorbeixin bé la humitat i la suor del peu (cal portar-ne de recanvi). Portar roba d'abric lleugera preveient que durant la nit baixa molt la temperatura i alguna peça impermeable per la pluja. No oblidar el frontal amb piles de recanvi.

  • Proteccions: cal protegir les zones de fregament amb alguna crema de vaselina especialment a l’entrecuix. El peus son els que pateixen més la sobrecàrrega i s’han de cuidar al màxim. Tallar correctament les ungles i posar proteccions adhesives a les zones on podrien produir-se butllofes.

  • Descans: és recomanable descansar un mínim de 8 hores la nit anterior i no prendre sedants per dormir.
Durant la marxa
  • Hidratació: durant la marxa cal anar bevent sovint a petits glops i sense esperar a tenir set. Es pot combinar aigua amb beguda isotònica i suc de fruita diluïda. Millor que no siguin molt fredes. Totalment desaconsellat beure begudes alcohòliques.

  • Incidències:
    • No es pot participar si es nota qualsevol símptoma de malaltia (febre, mal estar general, debilitat, refredat, vòmits, diarrees, etc) Si apareixen aquests símptomes o dolors musculars, articulars o fatiga intensa un cop iniciada la marxa cal abandonar a temps, la salut va pel davant de totes les marques que es vulguin fer.
    • En cas de necessitar assistència la organització compta amb un servei d'ambulàncies en determinats punts del recorregut. Per a emergències trucar al 112.
    • No fer cap experiment ni abans ni durant la marxa en quant a hàbits d'alimentació ni canvis de material.
Després de la marxa
  • Reposició dels líquids, vitamines i sals minerals perduts. Per a fer un àpat complert esperar un mínim de 2 hores

  • Descansar i relaxar-se, si els dolors musculars persisteixen més enllà de diversos dies consultar un metge.

BONA CAMINADA!!!

Neus Vives
Metgessa de l'Esport.


Institucions:

Patrocinadors:

Col·laboradors:

La Travessa Matagalls-Montserrat col-labora amb: